i

t

a

g

e

n

c

j

a

Jak przygotować się do badania UX w Twoim projekcie

Nie sposób przecenić znaczenia badań naukowych. Badania użytkowników są kluczowe dla sukcesu każdego projektu UX, a ten artykuł wyjaśni dlaczego tak jest. Warto posiąść taką wiedzę, choćby ze względu na wciąż rosnący popyt na usługi tak zwanych UX Designerów.

Ale najpierw dowiemy się, czym są badania UX i jak mogą dać Ci cenne wnioski. Następnie przeanalizujemy, dlaczego badania użytkowników są ciągłym, dynamicznym procesem.

Pod koniec tej kilkuminutowej lektury poznasz każdą skuteczną metodę badawczą (jakościową i ilościową) oraz dowiesz się, jak wybrać odpowiednią(e) do nowego lub istniejącego projektu UX.

Czym są badania UX?

W kilku słowach można powiedzieć, że badania UX dotyczą technik obserwacji, metod informacji zwrotnej i analizy całego doświadczenia użytkownika w projekcie. Jak w każdym badaniu naukowym, badania UX analizują sposób myślenia użytkowników oraz ich motywacje i potrzeby.

Metody badawcze UX można podzielić na dwa główne typy: ilościowe i jakościowe.

METODY BADAŃ ILOŚCIOWYCH

Wszystkie te metody dotyczą statystyk i skupiają się na liczbach, procentach i obserwacjach matematycznych. Projektanci UX później przekształcają takie dane liczbowe w przydatne statystyki, które można wykorzystać w projektach UX.

Mówiąc dokładniej, istnieje wiele platform gromadzenia danych, z których korzystają projektanci UX, takich jak Google Analytics , Google Data Studio itp.

METODY BADAŃ JAKOŚCIOWYCH

Badania jakościowe mają na celu zrozumienie potrzeb i motywacji ludzi poprzez obserwację. Obejmuje to wiele metod: od wywiadów i testów użyteczności po badania etnograficzne i terenowe.

Generalnie badania jakościowe są dla nas projektantów UX kluczowe, ponieważ są łatwiejsze do analizy niż ilościowe i możemy je szybko wykorzystać w naszych projektach.

Dlaczego badania UX są procesem ciągłym?

Załóżmy, że masz zamiar stworzyć szkielet UX. Proces jest dość prosty. Zaczynasz od badań, kontynuujesz szkicowanie, potem prototypujesz i budujesz. Ale ile razy wracałeś do poprzedniego etapu procesu?

Projekt UX jest całkowicie dynamiczny i rzadko ostatecznie skończony. Z tego powodu badania UX należy postrzegać jako ciągły proces.

Dlaczego warto inwestować w badania UX? 

Jest wiele powodów, dla których zawsze powinieneś przeprowadzić badania UX przed rozpoczęciem szkicowania i prototypowania makiety:

  1. Bądź na bieżąco: dzięki badaniom UX upewnisz się, że rozumiesz, czego potrzebują Twoi użytkownicy i odpowiednio dostosowujesz swój produkt.
  2. Popraw doświadczenie użytkownika: dzięki kompleksowym badaniom UX będziesz o krok bliżej do zapewnienia doskonałego doświadczenia użytkownika.
  3. Wyjaśnij swoje projekty: dzięki badaniom UX możesz szybko zidentyfikować funkcje, którym musisz nadać priorytet w swoim projekcie.
  4. Popraw przychody, wydajność i wiarygodność: Kiedy z powodzeniem korzystasz z badań UX, możesz zwiększyć ROI (zwrot z inwestycji).

9 skutecznych metod badania UX  

Staje się jasne, że badania UX są bardzo ważne dla sukcesu każdego projektu UX. Wszystkie udane podejścia wywodzą się z trzech podstawowych fundamentów: obserwacji, zrozumienia i analizy.

Przyjrzyjmy się więc najpopularniejszym i najskuteczniejszym metodom badań jakościowych i ilościowych.

WYWIADY 

Projektanci UX mogą przeprowadzać indywidualne wywiady, aby komunikować się z użytkownikami i analizować kontekst projektu. To bardzo skuteczna metoda badania UX. Musisz tylko ustalić swoje cele.

  • Poziom trudności: średni/niski
  • Koszt: średni
  • Faza: Wstępne projektowanie, podczas fazy projektowania

ANKIETY I KWESTIONARIUSZE

To bardzo skuteczne podejście, jeśli chcesz szybko zebrać cenne informacje. Istnieje wiele narzędzi, takich jak PandaDoc i Wufoo , które pozwalają tworzyć angażujące kwestionariusze i ankiety.

  • Poziom trudności: niski
  • Koszt: Niski
  • Faza: Wstępny projekt, Faza po projektowaniu

TESTY UŻYTECZNOŚCI

Testy użyteczności to niezbędna metoda, jeśli chcesz przetestować swój produkt pod kątem doświadczenia użytkownika. Można go zastosować podczas lub po utworzeniu aplikacji, witryny itp.

  • Poziom trudności: średni
  • Koszt: średni
  • Faza: podczas fazy projektowania

TESTY A/B

Testy A/B to zdecydowanie najlepszy sposób na pokonanie dylematu. Jeśli nie wiesz, który element wybrać, wystarczy zorganizować test A/B i pokazać każdą wersję wielu użytkownikom. Na podstawie ich opinii możesz zdecydować, która wersja jest najlepsza.

  • Poziom trudności: niski
  • Koszt: Niski
  • Faza: podczas fazy projektowania

RODZAJE KART 

Dzięki sortowaniu kart możesz pomóc swoim użytkownikom, udostępniając im niektóre kategorie treści produktów (oznaczone zestawy kart). Jest to bardzo tani i łatwy sposób na zrozumienie, co preferują Twoi użytkownicy i jak wchodzą w interakcję z właśnie zaprojektowaną treścią.

  • Poziom trudności: średni
  • Koszt: średni
  • Faza: podczas fazy projektowania

ANALIZA KONKURENCJI

Analiza tego, co twoi konkurenci robią inaczej, ma kluczowe znaczenie dla początkowych etapów projektowania UX. Pomoże Ci to zidentyfikować ich mocne i słabe strony oraz zoptymalizować Twój produkt.

  • Poziom trudności: średni
  • Koszt: średni
  • Faza: Wstępne projektowanie

BUDOWANIE PERSONY I SCENARIUSZA 

Stworzenie persony użytkownika i konkretnego scenariusza dla twojego projektu ma kluczowe znaczenie. Po pierwsze, musisz zbudować osobowość użytkownika, integrując motywy, potrzeby i cele grupy docelowej.

Następnie możesz stworzyć scenariusz, który wykorzystuje wszystkie te cenne informacje, aby zapewnić użytkownikom najwyższy poziom obsługi.

  • Poziom trudności: średni
  • Koszt: średni
  • Faza: Wstępne projektowanie

BADANIA TERENOWE 

Chociaż badanie terenowe jest bardzo skuteczną metodą badania UX, jest również kosztowne i trudne do przeprowadzenia. Jednak nie ma nic lepszego niż badania terenowe, jeśli chodzi o pozyskiwanie rzeczywistych danych.

  • Poziom trudności: wysoki
  • Koszt: wysoki
  • Faza: Wstępne projektowanie, podczas fazy projektowania

TESTY TREE

Testowanie tree to metoda badania UX, którą możesz zastosować do swoich projektów w trakcie lub po fazie budowy. Proces jest dość prosty: udostępniasz użytkownikom tylko tekstową wersję swojego produktu i prosisz ich o wykonanie określonych zadań. Ta taktyka to świetny sposób na sprawdzenie poprawności architektury produktu.

  • Poziom trudności: wysoki
  • Koszt: wysoki
  • Faza: w trakcie i po fazie projektowania

Jak wybrać odpowiednią metodę badania UX?

Dla nas projektantów UX najważniejsze jest dobre planowanie. Jeśli dokładnie wiesz, na czym polega problem UX, możesz go szybko rozwiązać.

Analizowane powyżej metody to tylko niektóre z taktyk badawczych stosowanych przez projektantów UX. Wybór odpowiedniej metody badania użytkowników do projektu nie jest łatwy. Aby to zrobić, powinieneś najpierw zdefiniować swoje cele. Wtedy możesz przejść do konkretów i wprowadzać korekty do swojego projektu.

Przeczytaj także

Core Update Light – marcowa aktualizacja Google bez oficjalnego potwierdzenia?
Pozycjonowanie (SEO) czy Google Ads (Adwordsy). Co wybrać?
Ciekawe polskie gry z premierą w 2021 roku
Popraw swoje wyniki w Google dzięki pozycjonowaniu na „długi ogon”
Nowe narzędzia dla projektantów stron www – Lipiec 2021
Przyszłość e-commerce: jakie nowe technologie zmieniają rynek?
#PoznajKlienta: Serwis automatyki
9 niesamowitych witryn z gotowymi pakietami dla projektantów
Czy warto używać języka PHP? Kiedy najlepiej go wykorzystać?
Strony internetowe w 2022 roku. Jakie trendy niesie nowy rok?
Przegląd platform e-commerce: najlepsze platformy do sklepu internetowego
5 wskazówek dotyczących projektowania nawigacji na Twojej stronie internetowej

POPROŚ O WYCENĘ