i

t

a

g

e

n

c

j

a

Jaką domenę wybrać dla swojej strony? Obalamy 7 mitów na temat domen

Jaką domenę wybrać dla swojej strony www?

Nazwa domeny jest bardzo istotna dla każdej firmy. Ma kluczowe znaczenie dla marki i ma nieproporcjonalnie duży wpływ na wrażenia użytkownika. Jednak nie tylko – wpływa także na SEO i na przychody.

Nazwy domen są również jednym z najczęściej sprzedawanych elementów w brażny IT, a wiele firm, jak również nasza 🙂 gromadzi nazwy domen „na wszelki wypadek”, kiedy nadejdzie właściwy projekt czy Klient, mamy dla niego gotowe rozwiązanie..

Wiele z informacji w Internecie na temat nazw domen, może wprowadzać w błąd. Wynika to z faktu, że większość z nich tworzą i udostępniają firmy rejestrujące domeny. A jak wiadomo, chcą one za wszelką cenę sprzedać swój produkt. Zmierzmy się z mitami na temat domen i obalmy je zanim podejmiecie niewłaściwą decyzję biznesową.

Mit 1: Każdy może zostać właścicielem domeny

W rzeczywistości prawie nikt nie może posiadać własnej domeny. Coroczne powiadomienia dotyczące odnowienia danej domeny mówią wprost – jesteś tylko wynajmującym, który płaci „haracz” za korzystanie z jednej z nich.

Płacisz konkretnie rejestratorowi, który rejestruje domenę w ICANN (The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) – lub podmiotowi, któremu ICANN przekazał odpowiedzialność za określoną TLD.

Nawet wynajmując domenę, nie masz wyłączności na prawo korzystania z niej; Dla przykładu tysiącom firm z siedzibą w Wielkiej Brytanii odebrano domeny .eu w wyniku Brexitu.

Mit 2: Istnieje idealna domena dla każdego projektu

Domeny nie mają wartości samej w sobie; zyskują na wartości w czasie.

25 lat temu, gdybyś budowa swoją własną wyszukiwarkę, „idealną” domeną mogłaby być search.com, find.com lub ewentualnie look.com – ironicznie któś mógł zdecydować się na webads.com. Prawie na pewno nie zarejestrowałbyś google.com, ponieważ nie mówi nic o wyszukiwaniu.

google.com zyskał swoją wartość dzięki prostej, nieustępliwej strategii budowania marki i nie ukrywajmy – także furze szczęścia.

Każda nazwa domeny może zyskać na wartości dzięki długowieczności, SEO i brandingowi.

Mit 3: Twoja nazwa domeny powinna zawierać słowa kluczowe

Jeśli jesteś na etapie rejestracji nazwy domeny, oznacza to, że Twoja firma jest nowa lub dopiero wchodzisz ze swoimi usługami czy produktami do sieci. W obu przypadkach z pewnością przeprowadziłeś badanie słów kluczowych, jednak bez strony www taka analiza nie jest do końca możliwa.

Nawet jeśli masz pewność, że wiesz dokładnie, jakie powinny być obecnie Twoje słowa kluczowe, mogą się one zmieniać wraz ze zmianą algorytmów czy po prostu zachowań ludzi lub zmieniającej się mody. Pandemia zmusiła większość firm do wykupienia dodatkowych domen. Dla przykładu obecnie jedzeniewrestauracji.pl powinno zmienić nazwę na jedzenienawynos.pl, aby nie wprowadzać ludzi w błąd. Rozumiecie o co mi chodzi?

Ponadto w obszarze e-commerce klienci postrzegają nazwy domen z dużą liczbą słów kluczowych jako opcje budżetowe, które nie mają zamiaru się rozwijać i rozszerzać swojej oferty. Może się zdarzyć, że Twoja firma taka będzie, jednak mimo to, ograniczenie się poprzez dobór nazwy domeny nie jest najlepszą opcją.

Słowa kluczowe w domenie przynoszą korzyści w zakresie SEO, ale są one minimalne i prawie na pewno znikną w ciągu najbliższych kilku lat – nawet w przypadku EMD (ang. Exact Match Domains). Google skupia się na treściach, które strony prezentują, a coraz mniej będzie zwracać uwagę na nazwę domeny.

Mit 4: Nie potrzebujesz domeny .com

Wyszukiwanie domeny z końcówką .com jest czasami frustrujące, bowiem bardzo wiele adresów jest już zajętych. Niemniej, z pewnością domena .com będzie lepsza niż domena .biz.

Niektórzy decydują się na domeny z końcówką .co, ponieważ są kraje, w których jest to powszechna końcówka np. co.jp. Mimo to, większość użytkowników jest przyzwyczajona do tradycyjnych domen i odruchowo wpisze .com, co przeniesie ich na inną stronę lub w ślepy zaułek netu.

Możliwe jest wybranie nazw opartych na grze słów przy użyciu regionalnych TLD, takich jak buy.it lub join.in. Taka strategia zrujnuje lokalną strategię wyszukiwania, ponieważ komputery nie rozumieją takich zabiegów; jednak potencjalnie całkiem nieźle sobie poradzisz we Włoszech lub w Indiach (o ile będziesz posiadał taką wersję językową.

Jeśli rejestrujesz domenę dla organizacji non-profit, domena .org jest całkowicie akceptowalna. Jednak uważnie zastanów się, czy domena jest warta utraconego ruchu, jeśli nie możesz również zarejestrować .com (ponieważ ludzie będą często wpisywać .com).

Jedynym wyjątkiem są domeny TLD specyficzne dla branży, które przekazują informacje o zawartości domeny docelowej grupie demograficznej. Na przykład .design to świetne rozszerzenie dla projektantów, a .io jest dobre dla aplikacji. Powinieneś także zarejestrować domenę .com, jeśli możesz, a jeśli nie, dokładnie zastanów się, z kim prawdopodobnie będziesz konkurować o wysokie miejsca w SERP-ach.

Mit 5: Znak towarowy uprawnia do zarejestrowania domeny

Rejestracja znaku towarowego i rejestracja domeny to dwa zupełnie różne procesy, a jeden nie uprawnia Cię do drugiego. Zostało to kilkakrotnie zakwestionowane prawnie i znacznie częściej zawodzi, niż się udaje.

Znaki towarowe rzadko są rejestracjami zbiorczymi, co oznacza, że ​​właściciel znaku towarowego musi zadeklarować branżę, w której będzie działał; nie było żadnej wrogości między Apple Inc. i Apple Corp Ltd., dopóki ta pierwsza nie zajęła się wydawaniem muzyki i nikt nie mógł pobrać konkretnego albumu na swojego iPoda.

Rejestracja domeny, która została opatrzona znakiem towarowym gdzie indziej, ma jednak ograniczoną wartość. Nie tylko dlatego, że będziesz konkurować z ich SEO, ale jeśli konkurent jest zbyt duży, może wykupić kilka innych domen z różnymi końcówkami i nie masz szans przebić się przez wyniki wyszukiwania.

Mit 6: Domeny premium to dobra inwestycja

Domeny premium to domeny, które zostały zarejestrowane w nadziei, że przyciągną duży zysk za jej odsprzedaż. Proces ten jest powszechnie określany jako „zajęcie domeny”.

Rejestratorzy zajmują się masową rejestracją domen w nadziei, że któraś z nich będzie dla kogoś wartościowa. W rezultacie są zmuszeni pobierać wygórowane opłaty, aby pokryć swoje straty; domena premium będzie kosztować od 1000 do 100 000% faktycznego kosztu rejestracji.

Pomijając koszty – które lepiej byłoby przeznaczyć na marketing – domeny premium często wiążą się z innymi problemami, takimi jak nieciekawa historia linkowania, której nie chcesz dziedziczyć.

Mit 7: Potrzebujesz nazwy domeny

Nazwa domeny to alias, nic więcej. W rzeczywistości nie potrzebujesz nazwy domeny – potrzebujesz adresu IP, który jest przyjazny dla człowieka.

Pomyśl o nazwach domen jako o problemie z dostępnością; ludzie są mniej zdolni do odczytywania adresów IP niż komputery, a domeny wypełniają tę lukę.

Chociaż nazwa domeny jest korzystna, zastanów się, czy wystarczyłaby Ci poddomena, a nawet adres IP. Rejestracja domeny to ekscytujący etap projektu, którego wielu ludzi nigdy nie omija, pozostawiając sobie ogromną kolekcję domen, za które płacą roczną opłatę, jednak nigdy tych stron nie rozwijają.

Co sprawia, że ​​nazwa domeny jest dobra

Teraz rozwialiśmy niektóre mity związane z nazwami domen, przyjrzyjmy się kluczowym cechom dzielonym przez dobre nazwy domen:

DOBRA NAZWA DOMENY JEST ELASTYCZNA

Zachowaj elastyczność. Nie przywiązuj się do jednego rynku lub jednej grupy demograficznej. Twoja nazwa domeny musi działać teraz i pięćdziesiąt lat do przodu.

DOBRA NAZWA DOMENY JEST LOTNA I ŁATWA DO ZAPAMIĘTANIA

Sześć do 12 znaków i od dwóch do trzech sylab to idealna nazwa domeny. Nazwy z tego zakresu mają rytm muzyczny, który naszym mózgom łatwiej jest zapamiętać i przypomnieć sobie w późniejszym czasie.

Przeczytaj także

Zbliża się duża aktualizacja Google. Core Web Vitals będzie czynnikiem rankingowym.
Czy warto używać języka PHP? Kiedy najlepiej go wykorzystać?
Jak zaprojektować stronę internetową MVP?
Czy warto skorzystać z wizytówki Google Moja Firma i czy jest ona płatna?
Przegląd platform e-commerce: najlepsze platformy do sklepu internetowego
Czy motywy premium do WordPressa są warte swojej ceny?
Joomla czy WordPress – który CMS jest lepszy?
Jaka przyszłość czeka bukmacherów?
Najlepsze narzędzia IT dla branży gastronomicznej
Pozycjonowanie (SEO) czy Google Ads (Adwordsy). Co wybrać?
Meta keywords – dlaczego nie powinniśmy ich używać w 2021 roku (i później także)
Ciekawe polskie gry z premierą w 2021 roku

POPROŚ O WYCENĘ